Friday, April 15, 2011

LIKU DAN RANJAU KEHIDUPAN

Tanggal 1 April 2011, maka berkuat kuasalah status ku sebagai pelajar Doktor Falsafah di ISDEV, USM. Pelbagai perasaan timbul dalam hati ini. Terkadang rasa gembira, takut, bimbang, semuanya silih berganti. Masakan tidak, menjadi pelajar Ph.D merupakan cabaran yang sangat besar dan berat. Mampukah aku melakukan yang terbaik untuk menyelesaikan Ph.D sekali gus menggarap ilmu yang dianugerahkan Tuhan?


Ya Tuhan..Kurniakan aku kekuatan dan kemampuan untuk memartabatkan bidang keilmuan Islam. Apa yang perlu aku lakukan kini? Ya, semestinya pelbagai strategi perlu disusun. Apa yang terfikir kini ialah:


Persediaan dari sudut rohani (spiritual). Menguatkan fizikal, mental dan emosi. Mencari, menambah bahan bacaan dan menguasai bidang kajian. Memantapkan penguasaan bahasa untuk mengukuhkan penulisan. Mencari networking. Belajar dari pengalaman. Sentiasa menulis. Berdiri di atas kaki sendiri (berdikari dalam segala hal). Jadi seorang yang berpendirian. Berdamping dengan orang berilmu. Tegas dalam membuat keputusan.


Ini baru sedikit dari persediaan dan langkah yang perlu dilakukan. Mampukah aku melakukannya? YA, insya-Allah mampu. Jika tidak, masakan Allah SWT menyusun langkah hidupku hingga ke tahap ini. Terima kasih Tuhan. Anugerah-Mu buatku merasa sangat bersyukur dengan apa yang ada kini.



Sekian, Insya-Allah akan disambung di lain hari dan waktu.



Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment