Sunday, May 8, 2011

SELAMAT HARI IBU

Malam semalam, aku terasa ingin membaca sesuatu daripada bahan bacaan ringan. Lalu ku arahkan mataku ke bahagian rak buku yang sarat dengan buku-buku akademik dan bukan akademik termasuk majalah. Tanganku lekas mencapai majalah solusi isu no.30. Aku membelek-belek majalah tersebut dan terus merebahkan diri di atas katil. Tajuk di bahagian kulitnya tertera "Memburu kemanisan iman". Lalu ku selak muka suratnya satu persatu untuk mencari tajuk-tajuk yang dapat menarik minatku untuk membacanya.

Sekitar jam 11.55pm, aku bingkas bangun daripada katil lalu mencapai handphone dan jari-jemariku ligat menaip sesuatu. Di skrin handphone ku kini tertulis:

"Assalamualaikum..Mak, SELAMAT HARI IBU. Terima kasih kerana melahirkan dan mendidik kami sembilan beradik. Jasamu dikenang hingga ke akhir hayatku. Semoga menjadi ibu mithali dan ibu sejati serta diredhai Allah SWT. Semoga mak dipanjangkan usia, dipermudahkan segala urusan dan bahagia di samping abah, anak-anak dan cucu. Sayang mak".

Tepat jam 12am (menandakan sudah memasuki 8 Mei 2011), mesej tersebut terusku hantar ke talian ibuku. Tidak lama kemudian, "mesej delivered" tertera di skrin handphone ku. Hati kecilku berkata, "Alhamdulillah. Mak telah menerima mesej yang ku hantar sebentar tadi.

Kini, aku kembali merebahkan diri di atas katil. Tangunku masih lagi membelek majalah solusi yang dibaca sebentar tadi. Sambil membelek, fikiranku menerawang.."Hari ini hari ibu. Apa yang boleh ku berikan kepada mak untuk menggembirakan hatinya?" Mesti mak merasa sedih kerana anak-anaknya berada di lokasi yang jauh darinya dan tidak dapat menyambut hari ibu sebagaimana tahun lepas". Tanpa ku sedari, air mataku sudah bergenang. Lalu, aku memujuk hatiku sendiri. "Tak mengapalah. Bukan bermakna hari ini sahaja hari ibu, sepatutnya setiap hari adalah hari ibu dan boleh diraikan bila-bila masa sahaja". Kini, aku berasa tenang. Semoga pada bulan hadapan aku boleh pulang ke Johor dan memberikan sesuatu hadiah yang istimewa untuk ibuku sebagai tanda terima kasih dan bersyukurku atas segala pengorbanan dan jasanya walau ku tahu ia tidak mampu dibalas dengan segunung emas dan permata sekali pun. Ku yakini dihati seorang ibu, selain doa dari anaknya, hadiah juga boleh membuatkan ibuku gembira.

Mataku ku arahkan ke skrin handphone. Jam sudah menunjukkan 12.45am. "Hari dah larut malam, aku perlu tidur", hati kecilku berkata. Aku pun membuat persediaan untuk tidur...

***Demikianlan cerita ringkas yang dapat saya nukilkan untuk dikongsikan bersama. Rasa macam kelakar pula, menulis dalam bentuk novel. Tapi, tidak mengapalah. Inilah ruangan santai yang paling sesuai untuk saya mengasah bakat. Mana tahu, satu hari nanti boleh menghasilkan sebuah novel yang menjadi medium untuk berdakwah kepada masyarakat.Hehe..Insya-Allah.

Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan "Selamat Hari Ibu" kepada mak, ibu-ibu dan bakal ibu di luar sana. Semoga kalian semua menjadi ibu yang baik, mithali dan dapat melaksanakan amanah Allah SWT dengan penuh tanggungjawab. Semoga kalian semua akan ditempatkan di "Jannah"nya kelak. Insya-Allah, amin.

Kepada anak-anak di laur sana, sayangilah ibu anda sebagaimana anda menyayangi diri anda sendiri. Sedarlah bahawa tanpa ibu, anda tidak akan lahir ke dunia ini.
Akhir kalam, hayatilah ayat Allah SWT di bawah ini:

"Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Ku lah kembalimu.
(Surah Al-Luqman, 31:14)
Sekian, Wallahu a'lam.











No comments:

Post a Comment