Sunday, April 15, 2012

KEMBARAKU DI MEDAN, INDONESIA

Alhamdulillah, saya masih diberikan peluang oleh Allah untuk bermusafir bersama warga ISDEV untuk menjelajahi bumi Allah yang sangat luas ini. Ini merupakan pengalaman kelima saya bermusafir ke luar negara iaitu tiga kali ke Medan, sekali ke Aceh dan sekali ke Thailand.

Alkisah….

Tanggal 7 April 2012, seawal jam 8am, jemaah ISDEV telah berkumpul di perkarangan masjid al Malik Khaled untuk sama-sama berangkat ke airport Penang. Setibanya di airport, suasana pada ketika itu agak hingar bingar dan sarat dengan manusia. Maklumlah, dah hujung minggu, maka ramai yang mengambil peluang untuk bercuti bersama keluarga dengan menaiki flight. Walaupun agak kalut untuk check in di kaunter Air Asia, namun alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Flight kami berlepas pada jam 11.05am dan mengambil masa selama 45minit untuk tiba di sana.

Tepat jam 10.55am, jemaah kami tiba di airport Polonia, Medan. Mesti ada yang tertanya-tanya kan mengapa berlepas jam 11.05am, namun tiba di Medan pada jam 10.55am? Sebenarnya, waktu Indonesia adalah lewat satu jam dari waktu Malaysia.

Tiba di perkarangan airport, jemaah kami telah disambut oleh beberapa orang penduduk Medan yang juga merupakan pelajar ISDEV. Sejurus itu, kami diminta untuk menyelesaikan urusan dengan pihak imigresen bagi membolehkan kami meneruskan aktiviti di Medan. Alhamdulillah, setelah selesai, kami dibawa pula untuk check in di hotel Royal Perintis, Medan.

Overview…

Alhamdulillah, sepanjang musafir ini, banyak benda dan perkara yang boleh dilihat, di perhati, diperhalusi dan difikirkan oleh akal dan mata hati.

Disebabkan musafir bersama warga ISDEV ke Medan ini merupakan pengalaman ketiga, maka nuansa dan keadaan di sana dirasakan sudah tidak asing lagi. Masih segar dalam ingatan sewaktu pertama kali saya menjejakkan kaki di Medan pada tahun 2010 dahulu, saya sangat terkejut dengan suasana jalan raya yang sangat sesak dan corak pemanduan yang boleh dikatakan agak tidak berhemah. Namun, setelah tiga kali ke sana, saya sudah dapat memahami dan memandang positif keadaan tersebut. Persoalan terlalu banyak kereta dan motosikal? Tentulah. Sebabnya masyarakatnya ramai dan kebanyakannya menggunakan keadaan sendiri untuk ke satu-satu destinasi. Persoalan tentang corak pemanduan yang tidak berhemah? Betulkah tidak berhemah? Setelah berfikir, saya rasa itu adalah budaya dan cara yang telah sekian lamanya lahir di sana dan ia tidak wajar untuk dikatakan sebagai tidak berhemah. Ia mungkin berpunca daripada sistem undang-undang mereka sendiri yang tidak terlalu ketat. Walaupun kelihatan nuansa tersebut agak kurang sihat, namun banyak pengajaran yang boleh diambil daripada sikap pemanduan sebegini. Jika diperhatikan, mereka sentiasa memandu dalam keadaan slow, sentiasa bersabar dalam keadaan jem (macet) sekalipun dan mereka sangat menghormati pejalan kaki. Walaupun keadaan jalan raya yang sentiasa sesak, namun sepanjang tiga kali pengalaman saya bermusafir ke sana, saya tidak pernah melihat accident. Sikap pemanduan sebegini sebenarnya yang kurang dipupuk di Malaysia.


Selain sikap pemanduan, saya juga terkesan dan kagum terhadap cara layanan masyarakat di sana. Saban tahun, setiap aktiviti musafir kami ini telah diatur oleh para pelajar ISDEV yang juga merupakan penduduk Medan. Setiap malam, sepanjang musafir kami di sana, kami diundang untuk makan malam di rumah mereka. Saya sangat kagum dan terharu melihat sikap mereka yang sangat menghormati dan meraikan tetamu. Pelbagai juadah yang enak telah disajikan untuk santapan kami semua. Sehingga akhirnya, kami berasa sangat kenyang dan gembira kerana telah disajikan dengan juadah yang sangat enak dan menepati selera kami. Sikap sebegini pada hakikatnya sangatlah dianjurkan dalam Islam. Kalau disingkap sejarah Islam, sikap melayani tetamu ini telah dilakukan oleh para Nabi dan para sahabat sejak sekian lamanya. Ini dapat dilihat menerusi firman Allah dalam surah Adz-Dzariyaat, ayat 26-27:

26. Maka dia pergi dengan diam-diam menemui keluarganya, kemudian dibawanya daging anak sapi gemuk. 27. Lalu dihidangkannya kepada mereka. Ibrahim lalu berkata: "Silakan anda makan."

Selain pengalaman melihat sikap pemanduan dan layanan terhadap tetamu oleh masyarakat Medan, banyak lagi pengalaman yang boleh diambil pengajaran melaluinya. Pengalaman yang sangat tidak dapat dilupakan adalah saat merasai gegaran gempa bumi di sana. Namun, pengalaman-pengalaman ini insya-Allah akan saya ceritakan pada entry selanjutnya.

P/S : Entry ini berhenti seketika. Panjang umur dan ada kelapangan, akan saya lanjutkan sesi penceritaan ini, insya-Allah. Sekian, Wallahu a’alam.

1 comment:

  1. penulisan yang menarik , buat semua yang ingin melancong ke Medan, Indonesia, mahupun ke serata dunina saya ada buat pakej yang conpom best , whatsapp saya : INSYIRAH 0175367426 atau emel : angahirah@yahoo.com, terima kasih follow instagram kami : melancong_murah_baloi

    ReplyDelete